zaterdag 23 april 2011

Auto contra alloch

.


In wat voor wereld leven we?
Dat is geen goede vraag en ik hoor hem net even te vaak. Hij wordt gesteld als mensen hun frustraties niet meer kunnen plaatsen in de daarvoor bestemde kadertjes. Jawel, ook de frustraties worden aan limieten gebonden.
Is deze wereld er een van autochtonen of van allochtonen? Kan iemand mij daar een antwoord op geven?

En mag je overal een mening over hebben? Ja, natuurlijk! Eigenlijk hoort iedereen een opinie te hebben over zaken van belang. Wat van belang is, bepaalt iedereen dan wel weer zelf. Die opinie mag je uitdragen, verdedigen en bijstellen.
De frustratie begint vaak als een opinie op tafel gegooid wordt en de eigenaar ervan geen of een verfrommelde eigen mening heeft.

Neem nou het asielbeleid.
"Weg met die asielzoekers", zegt een of andere ex burgemeester van het dorp waar ik woon. Laten we eens even naar dat dorp kijken en zien of we erachter kunnen komen of de oorzaak van zo'n uitspraak misschien in de ontwikkeling van de persoon is ontstaan.

In het dorp zijn weinig allochtonen, dat wil zeggen als je de Hollanders en de Engelsen, de Fransen, Spanjaarden en de Duitsers die hier studeren, werken en wonen niet meerekent. Eigenlijk zijn er nog maar weinig autochtone dorpelingen.
http://www.voorouderslimburg.nl/nederlanden1815.htm

Onder autochtoon wordt hier verstaan: zij die aan de goede kant van de rivier geboren en getogen zijn. Zij spreken de authentieke taal en hebben het recht om je antecedenten na te gaan om te zien of je wel echt bent. Kom je van de andere kant van de rivier, dan wordt het al moeilijker. Slechts een klein vlekje aan de overzijde van de rivier heeft autochtone privileges. http://www.voorouderslimburg.nl/maastricht/kloosters00.jpg
Kom je uit een van de vele nederzettingen en gehuchten die de afgelopen honderden jaren bij het dorp zijn gevoegd om er een beetje stad van te maken, dan ben je geen oorspronkelijke dorpsbewoner en dus eigenlijk te beschouwen als allochtoon.

Er wordt ook nog verschil gemaakt in de uitspraak van de 'g'. Die van ietsje meer naar het noorden is niet de goede. Het hebben van hetzelfde paspoort zegt ook niets. Autochtoon zijn beperkt zich tot de dorpelingen met dezelfde tongval, hetzelfde dialect, dezelfde feestjes en dezelfde religie. En dezelfde geboorteplek. Dat laatste is een must!

In het dorp waar de ex burgemeester ooit die ambtsketting van droeg, is een groot deel van de ingeschreven dorpelingen van oorsprong erg allochtoon en eigenlijk asielzoeker dus.
De opinie over asielzoekers zit er dus in gestanst en is in feite in de hele provincie genetisch bepaald. 
http://www.voorouderslimburg.nl/maastricht/maastrichtplattegrond1850.htm

Wat kunnen we hieruit concluderen?
Dat iemand die zijn opinie niet heeft bijgesteld, werkt op een plaats die dat eigenlijk wel vereist. Bovendien is die persoon erg bang voor een allochtoon met dezelfde zachte g, die dan weer niet hetzelfde is als die van de ex-burgemeester.

De ex-burgemeester komt eigenlijk ook niet uit het dorp, maar is geboren in een dorp in de buurt.  http://nl.wikipedia.org/wiki/Gerd_Leers
Waarschijnlijk heeft hij erg veel moeite gehad om in te burgeren. Waarschijnlijk heeft hij jaren 's nachts in zijn ambtsbed liggen huilen over het feit dat men hem in zijn dorp als allochtoon beschouwde. En net zoals de allochtoon van een stukje hogerop, leidt dat tot frustraties als:
"Ik ben ooit getreiterd vanwege mijn niet autochtoon zijn en nu is het mijn beurt om allochtonen te pesten.. "

Mijn mening: gefrustreerde mensen trappen het hardst naar anderen!




@Gavi Mensch
Maastricht, 22-4-2011

.

1 opmerking:

Boveld zei

Ja hor, eindelijk duidelijkheid over Maastrichtenaren. Vreemd volk. ;-)

Een reactie plaatsen