zondag 26 augustus 2012

Natte cake van Oom Bertus


Bertus is mijn oudste neef en hij woont in Enschede.
Telkens als ik die plaatsnaam voorbij zie komen moet ik aan hem denken. We hebben contact per mail en soms telefoon maar zoals dat met families gaat, we zijn letterlijk uit elkaar gegroeid.

Enschede was voor mij overal ver vandaan. Onbereikbaar vanuit het buitenland, slecht bereikbaar vanaf de Randstad. En vanuit Limburg niet bereikbaar zonder overstappen aan de lopende band. Ik haat overstappen en dus kom ik met de trein nergens. Met de auto wel maar aan 500 km (all-in)hangt een logeerpartij vast en ik wil niemand tot last zijn.

Eigenlijk is het hemelsbreed maar 174 km, alleen is het de truc om wegen te bouwen met zoveel mogelijk omwegen tot je aan de 241km zit, de oliebazen zullen wel een vinger in de bouw gehad hebben. Van hier naar Amsterdam is maar 178 km hemelsbreed, met al die officiële sluiproutes toch nog 214 km maar wel minder ver dan naar Enschede, raar he?

Om een lang verhaal wat in te korten, ik kom zelden in Enschede en de paar keer dat ik er was, was mijn lieve neef er niet.

Waar ik nog steeds aan moet denken dus, als ik Enschede zie, is aan mijn neef én zijn vader. Oom Bertus was een lieve man, erg groot voor mijn gevoel (ik was nog klein toen) met een eeuwige grinnik in zijn ogen. Hij vertelde verhaaltjes van 5 minuten en gaf je de kieteldood. Dan lachte hij met een mooie diepe lach.

En Oom Bertus maakte cake op zaterdag.
Dan heb ik het over de jaren 60, toen maakte mannen zelden iets eetbaars.
Die cake was zoet en zacht en geel…natte cake noemden wij dat.

Het recept heb ik ooit in een oud kookboek teruggevonden. Ik heb hem een paar keer gemaakt, heerlijk was hij maar niet hetzelfde.
Om zo'n cake te kunnen bakken moest je mijn Oom Bertus zijn en er is geen tweede.


Mijn Oom Bertus Cake:


200 gram bloem
200 gram boter
200 gram witte basterdsuiker
3 eieren
10 gram custard poeder
10 gram bakpoeder
10 gram citroenrasp (ca.1 citroentje)
50 cc melk

En dan komt de truc: een kilo vrolijkheid en veel  liefde voor de mensen voor wie je de cake maakt.

Daar gaat ie:
De boter zacht roeren (ik zet de beslagkom even in een bak warm water) De suiker er door kloppen en ook de citroenrasp. Als dat zacht en schuimig is de beslagkom uit de bak met warm water halen. Dan de eieren er 1 voor 1 doorheen kloppen, het kloppen van het beslag is de basis van het cakerecept. Dan de melk erdoor en de bloem met bakpoeder( of zelfrijzend bakmeel) toevoegen, nog even doorkloppen en in een goed ingevette en met bloem bestoven vorm gieten.
De oven voorverwarmen op 150 graden en als de cake erin staat (in het midden) en terugzetten op 140 graden en in ongeveer 75 minuten bakken. Daarna de cake uit de vorm op een stuk folie kiepen en zo laten afkoelen. Oom Bertus deed dat met vetvrij papier en een theedoek, folie was er toen nog niet)

Suggestie voor dit weekend: serveren met een flinke bol vanille-ijs.

Met de zoete  groeten van



©Gavi Mensch
18-8-2012.
All rights reserved 2012




Ook gepubliceerd in Http://AbsolutelyEnschede.nl/

1 opmerking:

Anna zei

Hartverwarmend terugdenken @->--

Een reactie posten