woensdag 23 oktober 2013

Referenda en populisten?





Maak de wet! is de campagne die Netwerk Democratie, Agora Europa en het Referendum Platform beginnen om het volksinitiatief in Nederland in te voeren. Hiermee kunnen burgers een nationaal referendum afdwingen over hun eigen voorstellen.

Ik moet hierover nadenken, aan elk referendum zitten twee kanten.
En ultrarechts en conservatief rechts zijn in opkomst in Europa.>>>>>  Link
Deels te wijten aan ontevredenheid en valse beloftes van populisten, deels aan een diepere laag kwade geesten die een gevaar voor de democratie en de samenleving kunnen betekenen.

De blinde volgers van de PVVman (de PVV is geen partij maar een stichting van Wilders) zijn vast makkelijk te porren voor een lekker weg-met-de-buitenlanders-wetje. Dat is een groot risico.

Waarom?

Een klein voorbeeldje van buiten Europa: de overheids shutdown in de VS werd veroorzaakt door de extreem rechtse en ultraconservatieve Tea Party als dwangmiddel om het nog enigszins sociale ObamaCare te kunnen vernietigen. Het is gelukkig niet gebeurd. 
Zo'n Tea Party is o.a. fel anti-abortus. 
Waarover dacht je dat ze een eerste referendum zouden houden?

Geef een NL Tea Party de kans en we krijgen allerhande moskee-weg voorstellen, uitzettingsvoorstellen- en misschien wel doodstrafvoorstellen..  

En net zoals bij de verkiezingen bepaalt de opkomst de uitslag. 
Populisten heten niet voor niets populisten. Ik huiver: >>>>>Link

Aangezien ik persoonlijk van mening ben dat we achteruit lopen in dit land, lijkt het me zaak ons eerst eens te gaan buigen over gelijkheidsprincipes. 
Willen we toch een D66 standpunt ten uitvoer brengen, laten we dan eens kijken of het lukt met gekozen burgemeesters. 

Ik snap wel dat het idee er ligt want nu legt de regering met het grootste gemak geaccepteerde of afgewezen voorstellen naast zich neer ( zoals  het EPD bijvoorbeeld). Dus moet het anders. Maar houd de meelopers in de gaten!

Referenda...

Zoals ik al zei: ik ga er over nadenken.



©Gavi Mensch
Nederland BV, 23-10-2013.


.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten