dinsdag 21 januari 2014

Leegstand is humorloze egocentrische desinteresse


.


Een businessplan schrijven voor iemand die dyslexie als enige beperking heeft. Hij is reteslim. Hij gaat een winkel openen.

Iedereen gilt dat hij dat niet moet doen om de doodeenvoudige reden dat er al zo veel winkels leegstaan.
Ik heb gezegd dat ze maar flink moeten gillen, dat is erg positief. En angstig.
Want al die winkels die dichtgaan lagen vol met dezelfde maar veel duurdere producten. Duizend keer hetzelfde bloesje in 20 verschillende maten. De merkschoenen van de een en bijna dezelfde bij de ander met 40 euro verschil. Wat is de lol van een meubeltje kopen bij Xenos dat oud gemaakt nieuw is en 120 euro kost?
Ook online te bestellen? Waar gaat men dan voor winkelen? Voor iets speciaals?

Ik zou het ook wel weten! Als ik nu jong zou zijn zou ik onmiddellijk een leuke winkel openen. Winkels voor het uitzoeken. Leuke huurprijs bedingen of de Dordtse afspraak voorstellen, 1 euro huur totdat het bedrijfje winst gaat maken.

Maar iedereen koopt via internet, gilt de meute dan.
Ja, en het past ook zo lekker bij Zalando, die unieke kleertjes, de gezellige ontvangst alsof je bij vrienden thuiskomt. Toch?

De prachtige meubeltjes van een meubelboulevard online, waar je zomaar eens tussendoor loopt of op gaat zitten? Nee, een echte winkel moet tastbaar zijn en iets extra's hebben
Koffie in een uniek kopje, zomaar. Je mag ook alleen even voor thee binnen lopen.
Ja, het atelier is achter, daar kun je gerust even kijken. Alles is eerlijke arbeid. Wil je een foto van je laten maken in die stoel, om te kijken hoe die stoel je staat? Je kunt hem ook laten uitvergroten, zwart wit en ingelijst. Alles kan. Alles mag.

Een interactieve winkel is recreatief, heeft geen bazen en eigenaars maar vrienden waar je een praatje mee gaat maken en waar je ook nog koopt wat je leuk vindt. Voor een leuke prijs. Originele zaken, recycle design. Vintage en handwerk. Een breiwinkel en een schoenmaker, een die echt schoenen maakt?
Ik zou een straat vullen met zulke winkeltjes, mooi ingericht, de klant verwelkomend en ook nog vriendelijk. Daar kan geen internet tegen op. Groen op straat, bankjes en kunst.
Andere openingstijden. Wat heeft men aan de huidige openingstijden als je aan het werk bent?

Waarom supermarkten geen verlies draaien? Omdat we steeds meer consumeren?
Dat geloof ik niet, we consuminderen over het algemeen maar de andere openingstijden zijn aantrekkelijk. Waarom de Hema op het station het altijd druk heeft? Omdat hij open is! Waarom had mijn vader een florerend bedrijf? Omdat hij wel de winkel dicht deed maar nooit gesloten was.

Dus waarom winkelen van half 10 tot half 6? Wat zijn dat voor rare tijden?
De plek om even binnen te lopen na je werk…de winkel die dan open is. Wie eet er nog om 6 uur? Alleen mensen met kinderen of de vastgeroeste geranium meute die daarna op vaste tijden tv kijkt.

En als je nou eens kon winkelen tot 8 uur 's avonds? En op maandag morgen vanaf 8 uur 's morgens? Als je nou eens meer open bent dan gesloten? Als je leven en werken nu eens verbindt? Als je nu eens witlofschotel maakt en die deelt met vrienden in je winkeltje? Wat is daar op tegen? En als je een dag weg wilt, zorg je gewoon dat iemand anders het een dagje van je overneemt.

Op een zomeravond door een spookachtige winkelstraat wandelen is vreemd.
Hoe maak je reclame? Zomeravonden zijn de leukste winkeltjes open, ze zetten een stoeltje voor de deur en lezen de krant. Als ze iemand hoort zeggen: Wat een schattig stoeltje.... dan zegt de eigenares lachend dat het te koop is. En als de prijs hen bevalt, kunnen ze er gelijk op gaan zitten en het daarna meenemen.


Ik zie winkelstraten met winkels die altijd gesloten lijken: op maandag, op dinsdag, op woensdag en die alleen open zijn op donderdag en vrijdag van 10 tot 17u, op koopavond van 19u tot 21 u en zaterdag en koopzondag van 12 tot 17u. Bijzondere bedrijfsvoering hebben die winkeliers. Die zeggen dan dat ze ook nog een betaalde baan moeten hebben omdat ze het anders niet redden. Tja, dat lijkt me logisch.

Anderen klagen dat ze hun kinderen anders nooit zien.
Ik stel voor dat winkelstraten weer woonwinkelstraten worden en waar kinderen opgroeien met het besef dat die wereld van 9 tot 5 lijdt tot hartfalen en burnouts. Dat je dood gaat zonder geleefd te hebben.

Loopstraten zijn ideale speelplaatsen voor kinderen, daar hebben ze ook wel weer eens recht op. Mijn kinderen zijn in de binnenstad opgegroeid, kenden iedereen, speelden overal. Liepen in mijn winkeltje, spraken de klanten netjes aan. Ze wisten hoe het moest, dat de klanten zorgden voor de inkomsten en dat we van die inkomsten moesten leven.

Mijn 6 jarige zoon was een uitstekende hulp, die zat zoet te tekenen aan zijn tafeltje in een hoekje van de winkel en riep soms tegen een klant: "Oh, dat staat u mooi!" Dat leverde vrolijkheid en verkoop op.


Kleine winkeltjes met elk hun specialiteit, hun aanbod, hun workshops in de vroege avonduurtjes of het weekend.
Winkels die open zijn omdat de eigenaars dat leuk vinden en zo hun geld verdienen.
Winkelstraten die een pretpark moeten worden voor klanten én consumenten, interactief, verrassend, gezellig en concurrerend.

Ik weet zeker dat het kan. Ik heb het zo 5 jaar gedaan ooit toen ik hestellende was van een ernstige ziekte en maar een heel kleine uitkering had. Mijn klanten werden mijn kennissen, sommigen werden vrienden. Veel mensen verzuchten nog steeds dat het jammer is dat mijn winkeltje niet meer bestaat. Gewoon omdat je er ook kon binnenlopen om je verhaal te doen, voor een kop thee en ook nog om iets te kopen.
Ik gaf er les in de avonduurtjes en toen ik weer aan het werk kon deed ik het verpleegwerk erbij.

Winkels zouden leefruimtes moeten worden. Boven koken, douchen en slapen en beneden leven, werken en sociaal bezig zijn. Ik noem maar een mogelijkheid.
Goud geld verdienen doe je nooit in een klein winkeltje, de zorgen zijn dan ook een stuk kleiner. Je boekhouding simpel houden. Fair play. Geen personeel. Vooral geen personeel.
En veel samen doen met andere winkeliers.
Veel grootwinkelbedrijven zullen verdwijnen. Voor veel inkopen kun je net zo goed op internet kijken en bestellen. Veel groot winkelbedrijven hebben geen internet service in hun zaak.
De kleine winkeltjes hebben in hun winkelstraat internetservice met reclame van de provider. De service is dus gratis!

En wat te denken van een transporteur die alle te halen en bezorgen zaken voor de winkeltjes regelt? En een buitenschoolse opvang in de straat zelf? Een urenspeelplaats met ballenbak voor kinderen die niet mee willen winkelen? Een leescafé, een hoedenwinkel, een bijzondere lingerieshop, de kralenwinkel en een racefietsenwinkeltje. Een kleine delicatessenwinkel, open op vrijdagavond tot 22 uur? Een ambachtelijke bakker die ook op zondagmorgen opent met een ontbijtcafé en overdekt, met door zonnepanelen verwarmd, terrasje? 
Leuk toch?

Grootwinkelbedrijven zijn saai en haastig, leuk personeel is zeldzaam.
Kleine winkeltjes waar je zomaar in rond mag neuzen zijn leuk, evenals de degene die graag iets wil verkopen met toepassing van charme en humor.
Je kunt er goed van leven en zelfs nog van op vakantie.
Maar het vraagt om inzet, een zekere hoeveelheid humor en idealisme en een goed geregeld ongeregeld leven.



Nu ga ik verder met het bedrijfsplan.

©Gavi Mensch
21-1-2014

©All rights reserved 2014
Overname van delen van dit blog alleen met toestemming en bronvermelding


Update 13-2-2015: Hou de binnensteden alleen voor de happy few zodat de minder happy lot ook de stad niet ingaat maar vrij parkeert in de winkelcentra aan de rand van de stad. Zo creëer je elitewinkels die ook alleen maar door de happy few bezocht worden. Huurprijzen worden immers door de consument betaald. Voorbeeld: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3850822/2015/02/13/Huur-in-Amsterdam-niet-meer-te-betalen.dhtml
Bovendien leidt dit alles tot woonfraude en illegale verhuur. Nog meer inkomsten die in de schatkist gemist worden en bovendien verhoging van de criminaliteit. http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3850695/2015/02/13/Woonfraude-in-Amsterdam-flink-toegenomen.dhtml


Update 22-2-2016:  Van het type I told you so. 
Maarrrrrrrr: niet alleen concentreren maar ook leuker maken. En betaalbaar! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen