donderdag 1 mei 2014

Gif voor mensen

.


Een van mijn kleinkinderen is voor veel dingen allergisch. Hij is daarom ook niet ingeënt. In veel vaccins zitten stoffen  die voor veel mensen schadelijker zijn dan de ziekte waartegen ingeënt wordt. Aangezien de meeste kindjes nog wel ingeënt zijn maak ik me daarover geen zorgen. 
Wel maak ik me zorgen over de koemelk allergie en lactose intolerantie; je kunt het zo gek niet verzinnen of er zit een koemelkproduct of lactose in. 

Verse kipfilet, rookworst, broodjes, vleeswaren….. om een of andere reden hebben fabrikanten afgesproken dat ze te pas en te onpas koemelkproducten in ons voedsel kwakken. Wat doet koemelk in een gepaneerde schnitzel? Of in een bruine boterham van de échte bakker? In paprikachips?
                                                                    
Uren ben ik bezig met lezen van etiketten, van aanvragen bij fabrikanten. AH zet op AH melkvrije producten een melkglas met een streep erdoor. Er komen steeds meer fabrikanten die het vermelden op de labels: kan ook melk bevatten.

 Mijn dochter moet alles meegeven naar het kinderdagverblijf. Bovenop de smak geld die ze voor kinderopvang moet betalen. Er wordt alleen het goedkoopste op tafel gezet en bijna alles heeft melk. Er gaan melkvrije vleeswaren en boterhammen mee, rijstmelk, melkvrije knakworstjes en een melkvrij bruinbroodje voor een hotdogfeestje. 
Er komen in mijn huis geen dingen op tafel die hij niet mag en hij kan er ook niet bij als hij op strooptocht gaat.

En op de opvang vinden ze het lastig en er gaat nogal eens iets mis; dan is mijn kleinzoon een hele nacht ziek en huilt van de pijn. Daar hebben de juffies geen last van. Het staat met grote letters op het bord in de keuken geschreven dat hij zo overgevoelig is. Maar de invallers kennen de kindjes vaak niet bij naam, de werkdruk is vaak hoog en ze zitten met drie leidsters op een dubbele groep.

Vanmiddag belde een van de leidsters naar mijn dochter om te zeggen dat mijn ze mijn kleinzoon per ongeluk een hele beker yoghurt had gegeven. Alweer een ongeluk. Het ventje is doodziek, heeft overal vlekken en pijn.

Maar er kon best bezuinigd worden op kinderopvang, zoveel leidsters dat was niet nodig, het kon best goedkoper allemaal. De stagières werken bijna fulltime en invalsters? Hoelang hebben die al niet gewerkt?

Mijn kleinzoon is natuurlijk niet de enige, wel een van de velen. Er gaan steeds meer onnodige zaken door de voeding, veelal dikmakers en gifstoffen, zogenaamd toegestaan…door wie? Door iemand zonder kinderen? Door iemand die het maar gezeur vindt?

Allergieën zijn aan de orde van de dag. Gemakzucht van voedselbereiders is een van de oorzaken. Commercie en het grote geld een andere. Verder is de controle is matig tot slecht.
En die koemelk, daar kunnen we het wel over eens zijn, geen enkel zoogdier drinkt de melk van een ander zoogdier, alleen de mens.
Bezuinigingen kunnen dus ook voor jongeren dodelijk zijn. 

De jeugd van nu is op weg naar morgen….als ze het halen.



Gavi Mensch
Nederland BV, 1-5-2014


Lees ook: http://maandagdemo.wordpress.com/gezondheid-milieu-en-voedsel/


.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten