dinsdag 24 juni 2014

Kippenborstjes

.


Vorige week liep ik tegen een vrije-uitloop-kip aan die er smakelijk uitzag. Twee mooie borstjes met daaraan vast twee mollige kippendijen, ook voor wie niet gek is op kippenborstjes was dit een appetijtelijk 'stuk'.

Ik besloot haar mee naar huis te nemen.

Nu heb ik een één-vrouws-huishouden en ik ben nog straight ook, dus deed ik het ene borstje, ontdaan van vel, overtollig vet en schoongespoeld in de diepvries; het andere heb ik eveneens ontdaan van vel en vette delen en afgespoeld met lauw water.Twee vrije damesborstjes is me te veel van het goede.

Deze ene borst dient voor twee maaltijden.

De eerste (of de tweede dat kan ook) is kibbesoeb van groenten- en kippenbouillon en restjes kip.
Benodigdheden,
Wortel
Prei
Selderij
Snijbonen
Paprika
Eventueel nog meer voor de soep te gebruiken groentenla restjes, net zoveel als je zelf lekker vindt.
Biologische kippenbouillonblokjes, 1 per liter.

Voor mijn bouquet garni:
Rozemarijn
Tijm
Peterselie
Mint
Basilicum
Salie
Koriander
Maak maar 2 setjes, de gestoofde borst kan ook wel tegen wat tuinkruiden.

Het is multitasken maar heren die het recept heel langzaam inspreken op hun telefoon kunnen het vast ook.

De schoongemaakte borst laat ik zachtjes in de bouillon glijden waar reeds grote stukken goed gewassen groenten in rondzwemmen tussen een bouquet garni uit eigen moest-van-jetta-tuin.
Een kwartiertje aquajoggen en klaar. Ze zag er anders uit moet ik zeggen, wat bleekjes. Bij dezen dus de waarschuwing, doe nooit je borsten in de kippenbouillon.

Ondertussen ben ik begonnen aan de tweede maaltijd ( of de eerste) namelijk de gestoofde kippenborst (en dijen).

Benodigdheden:
1 gesneden rode ui en 2 gepelde sjalotjes
3 teentjes knoflook
Tweede setje bouquet garni
1 glas witte wijn (of restje)
1 laurierblaadje met kruidnagel
5 plakken gesneden champignons
Worteltje, stengel selderij, tomaatje, 1/2 paprika
Olijfolie, flinke scheut
Citroensap
Snuf gemalen koriander
Peper en zout, al gebruik ik ipv zout Pit, een pittig kruidenmengsel (merk: Het Blauwe Huis).

Biologisch Hema € 6.50
Daar gaan we dan: uitjes (gesneden) en sjalotjes (heel) fruiten in de olie, pas daarna knoflook fruiten. Als de knoflook begint te verkleuren de uit de bouillon geviste en gekruide borst even braden, overgoten met citroensap. Een glaasje witte wijn, half opdrinken en de rest om de borst mee af te blussen.

Tomaatje (tegen het aanbranden van de ui en de knoflook) erbij, het laurierblaadje en het builtje kruiden. Daarna de champignons. Als de borst mooi op zonnebankkleur is, giet ik er een grote kop warme bouillon overheen. De kippen/groenten bouillon warm houden op het laagste pitje, de borst op sudderstand. Deksels erop en gaan twitteren, je wenkbrauwen epileren of 'ins blaue hinein' staren met eventueel een kopje gemberthee of nog een glaasje witte wijn.


Als de borst uit elkaar valt, vis ik de botjes uit de stoofpot.
De grote gaan met kleine beetjes vlees terug in de bouillon om te helpen met de kibbesoeb. Met de kleine botjes doe ik niets meer die gaan met de vette vellen in de vuilnisbak. Heerlijk zo'n simpele oplossing.
De stoofpot laat ik een halfuur rusten op de nog warme kookplaat.
Dan nog even goed verwarmen en opdienen met puree van een bataat.



Voor de twee borsten van vrije uitloop kippendames heb ik €3, betaald.
Voor alle groenten ook ongeveer €3 en wat ik nog had was al betaald. Weggooien doe ik niets.
Ik denk dat ik deze twee maaltijden makkelijk kan serveren voor 3.50 per portie, zonder winstbejag.
En van de kibbesoeb kan ik dan nog een flinke gratis portie doneren aan mijn ex-patiënte die ik af en toe van krachtvoer voorzie.

Allez, ik heb de tafel gedekt… dat doe ik ook voor mijzelf alleen. Het ruikt hier heerlijk, ik ga een mooi bordje maken en wat er op ligt verorberen.

En daarna de soep wegbrengen; ik moet wel eerst voorproeven waar zij bijstaat anders durft ze het niet te eten. Kijk ook eens wie er van uw buren een beperking heeft en bied eens aan om voor hen mee te koken. Het levert hen een praatje en een homecooked maaltijd op en voldoening voor de kok.


Succes en eet smakelijk.


Gavi Mensch
Nederland BV, 24-6-2014.



.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten