donderdag 12 november 2015

Van Jaap Burger en Commissie Stiekem



Ondanks het dalen van de prijs van incontinentie materiaal, blijft de politiek maar lekken. Sommigen als een overrijpe Franse kaas, anderen over veiligheidszaken via de Commissie Stiekem. Dat vind ik toch zo'n leuke speelse naam....het lekken zou wel eens kunnen komen van een achterwege gebleven zindelijkheidstraining. Dan hebben we niets aan inco-materiaal, dan moeten we over op luiers; liever geen huggies of pampers.

Hoeveel zou er betaald worden voor zo'n lek, vraag ik me af. Gaat dat per alinea, per item of per dossierblad? Wat is, behalve het geldelijke gewin, nog meer zo leuk aan lekken? De roem van het klokkenluiden? Tegenwerken van andersdenkenden? Sussen van criminelen?

De controle op de Nederlandse veiligheidsdiensten werd ingesteld in 1952 door Jaap Burger. Een man met een lange loopbaan. Hij werkt in Dordrecht. Ik herinner me vaag de verhalen over hem, mijn neef Bert weet daar zeker meer over. Bert ging namelijk al gewoon op stoelen zitten waar ik destijds nog op moest klimmen. Verschil van leeftijd moet er 'wezen'.

Vaag herinner ik me dat Jaap Burger advocaat en 'rood' was. Mijn vader had, denk ik, mixed feelings, hij was niet zo rood, maar had wel ondergedoken gezeten en had bewondering voor hem. Voor mij was Jaap Burger een held die met een bootje onderduikers naar Engeland bracht en later collaborateurs berechtte.

Ik vroeg me vanmorgen af wat Jaap Burger gedaan zou hebben met de niet waterdichte personages. Weg met die staatsonveilige figuren, opsluiten voor een jaar of wat en hoge geldboetes. Politici zijn er voor het volk, voor de burger en niet voor de criminelen die goed voor informatie betalen. Of voor eigenzinnige afluisteraars en observanten die met chantage eventueel een zakcent bij zouden kunnen verdienen.

Gisteren las ik ook een debiele tweet van een ultrarechtse nitwit dat Den Uil een Hitler aanhanger zou zijn geweest. Dan denk ik: "Nitwit, schud eens met je hoofd, houd die 3 neuronen soepel en ga vissen, daar kun je het minste kwaad".

Jaap Burger zou wel raad geweten hebben met peroxide dingen en aanverwant ongedierte. Vuilnis'omroep' Powned zou nooit een kans gekregen hebben en er zou nog een pietseltje fatsoen in de politiek aanwezig zijn geweest.

Maar ja, toen was er ook nog geen internet. 
Ik ga even een potje Yatzee spelen.



Gegroet!

©Gavi Mensch
Nederland BV, 12-11-2015 

.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten