zondag 3 februari 2013

De Florence Nightingale chantage en andere zorgen



Er was eens heel lang geleden een zichzelf wegcijferende zorgzame ziel: Florence Nightingale.
Daar zijn wij, verpleegkundigen, de afstammelingen van en men denkt ook dat wij genetisch verwant zijn.
Tegenwoordig is verplegen, dank zij haar, een beroep, verpleegkundigen studeren gemiddeld 5 jaar en blijven studeren.
We zijn zeer zorgzaam. We zijn ook wel verknocht aan onze Florence.
Maar verpleegkundigen hebben ook vaak kinderen, een sociaal leven en zangles op woensdagavond.
Dat kan niet, we moeten flexibel zijn, studeren in eigen tijd, zo goedkoop mogelijk.
Florence was ook altijd beschikbaar.
Maar ze hoefde haar kinderen niet op te voeden, te zorgen voor het salaris van de bestuurders of voor brood op de plank.

Dus die Florence Nightingale chantage werkt niet meer! 


***
Het blijft strijd: voor de kwaliteit van leven van onze patiënten, voor je rechten, tegen de oneerlijke verdeling van het door ons bij elkaar gewerkte salaris..... 
Dit schreef ik 21-8-2011:
Ex Nightingale patiënt

Werkgevers en cliënten vinden de salariskorting van zorgpersoneel geen punt?
Niet te geloven!
Nogmaals: het spijt me voor de cliënten, maar bij mij is de rek eruit!
De morele chantage in de vorm van: “Als je niet voor minder gaat werken, krijgt jouw cliënt geen zorg meer” heeft geen vat meer op mij.
Ik heb geen Florence-Nightingale-syndroom, heren bestuurders, ik werk met plezier voor mijn SALARIS, niet voor een grijpstuiver; het is geen liefdewerk, oud papier, maar business.
Productief zijn? Ik ben hartstikke productief, ik wel!
En met mij veel collega’s, onder wie ik de managers, als ze niet meewerken, al lang niet meer reken.
Wie bezuinigt op mijn inkomsten, kan rekenen op een verpleegkundige minder.
Ook de cliënten, helaas!
***

Het is nog niet zo simpel om zelfs maar een deel van de zorgellende op een rijtje te krijgen. 
Ik ga proberen om van een klein deel een overzicht te maken met mijn prioriteiten, openheid en stellingname van de politiek is hier wenselijk.

Om te beginnen met de overheid: mw. Schippers en haar marktwerking mogen nu weg, die hebben nog niets bijgedragen.
Bovendien is mw. Schippers zo glad als een aal en kunnen we beter nú vast beginnen met een parlementaire enquête. Dan kunnen we het een beetje bijhouden.
Haar verheerlijking van zorgverzekeraars en grootverdieners in de zorg geven mij ernstig te denken. Ook haar gerommel met farma- en tabakslobbyisten doen het ergste vermoeden.

Wat vooraf ging aan de marktwerking? Ach, zowel de Grave als van Beek  hebben zich voorzien van een briljant CV en de rest.

*Over ambtenaren en zorgverzekeraars die maar zorgbezuinigingen blijven verzinnen terwijl ze geen notie hebben van de zorg, wil ik wel een 'paar' verklaringen horen tijdens voorgenoemde parlementaire enquête.

*Zorgleveranciers met grofschandalige salarissen en dito leasebakken wordt dus vaak iets anders geboden dan de balkenendenorm (als bruto en exclusief extra's?) Is dat wel logisch? 

*En al die Raden van Toezicht die toezicht houden op hun vrienden van de Raden van Bestuur, kunnen die gewoon vervangen worden door Toezichthouders gekozen uit degenen die afdragen; die zogenaamde domme burgers die uitgelachen worden omdat zzij het jaar in jaar uit laat gebeuren?

*Toezichthouders horen neutraal te zijn.  De wettelijke toezichthouders op de zorg, de NZA wiens Raad van Bestuur en Raad van Advies geheel uit mannen bestaat moet gevormd worden door mensen met een affiniteit in de zorg en in de verhouding van 50% vrouwen en 50% mannen. 


*Mw. Schippers gaat zorgen voor duurzame inzet (verplicht?) van zorgpersoneel.
Ach, wat dom, de komende jaren met het stijgende tekort aan verpleegkundigen zal het eerder erger worden dan beter. 

Mw. Schippers heeft een grote duim en een nog langere neus dan haar vriend Rutte. Duurzame inzet van personeel? 
De meeste 50+ers krijgen hun contract niet vernieuwd, komen nu al niet meer aan het werk of worden gedwongen om alleen nachtdiensten te draaien, zijn hun verworvenheden kwijt. 
En ze moeten ook nog eens langer doorwerken. 
Veel van de in-service opgeleiden zijn begonnen op hun 18-de: 50 jaar werken in de zorg zonder dat er  daarna voor jou gezorgd wordt is onmenselijk.


En voor ik het vergeet (weinig kans met zulke gave collega's): 'handen aan het bed' hebben ook een hoofd, een hart en dus 
een heel lijf voortaan te benoemen als 
TRIPLE H (Hoofd, Hart en Handen)!!!!!!!



© Gavi Mensch 

Nederland BV, 3-2-2013




De Florence Nightingale chantage  en Ex-Nightingale patiënt werden ook gepubliceerd op www.120w.nl


Klik op de gekleurde woorden voor de links.

.

1 opmerking:

Broeder Jos zei

Duidelijker is de laatste tijd de vinger niet op de zere plekken gelegd! Goed voorbeeld van Triple-H!

Een reactie posten