dinsdag 31 januari 2017

Jongeren die niet willen weten


Hoe krijgen we jongeren zover dat ze de ernst inzien van wat er gebeurt op dit moment?
Zo somber als een groot deel van  mijn generatie wordt van de uitsluitingen en de dreigingen, het fascisme en het racisme.....
Ik hoop dat deze en de komende generaties zich nooit zorgen hoeven te maken om wat 70 jaar gebeurde en weer is opgelaaid. Ik hoop dat ze nooit hoeven vluchten, dat ze in voorspoed kunnen leven en empathisch kunnen zijn met mensen die minder hebben. 

Ze hoeven alleen maar te weten, te lezen en het dan op te bergen in een hoekje van hun brein. 

Mijn generatie is met de herinnering aan fascisme opgegroeid. Ik heb zelf de dreiging van fascisme gevoeld in Spanje. En dat is niets vergeleken met de dreiging van de jaren 30. Ik ben opgegroeid met de oorlog op mijn bord. Met de verhalen en de realiteit. Dat wens ik de volgende generaties niet.

Ik hoop wel dat ze af en toe een blik werpen op de situatie buiten hun eigen kringetjes. Zodat ze nooit voor een verrassing komen te staan maar bijtijds kunnen ingrijpen als dat nodig is.
Tot die tijd maak ik me gewoon zorgen als dat nodig is. 

En dan protesteer ik wel tegen Trump, Wilders, en al die anderen die ons en  de medemens bedreigen.



Een ding vraag ik...ga stemmen met vooruitziende blik. 
Met oog voor de toekomst van iedereen. 
Met een schuine blik naar het verleden en en een lege blik voor de napraters. 

Denk zelf en hanteer goede argumenten.

Dit is geen toekomst beeld, dit is Trumpiaans stemgedrag. 
Maar goed, dat vind ik en ik ga niet zo lang meer mee.  
Persoonlijk stem ik op een partij die een vriendelijk toekomstbeeld geeft, een handreiking voor iedereen.










©Gavi Mensch
Nederland BV, 25-1-2017.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten