vrijdag 6 januari 2017

Sjieke ophaaldag


.

In het dorp waar ik logeer hebben ze plastic zakken waar je blik en plastic in kunt doen die dan opgehaald worden op gezette tijden. Wij gewone stervelingen brengen dat blik en plastic  twee keer per week naar het milieustation. Wij hebben in de stad namelijk geen plaats om twee grote zakken met blik en plastic te bewaren.

Vanmorgen liep ik, zowaar langzaam, met mijn twee pleegherders door de straten van het dorp. Je kunt direct zien dat er hier alleen maar één AH is en dat de mensen weinig gebruik maken van euroshopper.

Dure merken vruchtensap, dure pakken melk (geen bewaartroep zoals ik gebruik), veel vleesbakjes en weinig vega. Meer Dreft dan huismerk en dure flacons wasmiddel en wasverzachter. Literflesjes met exotische geuren. Mijn wasgoed ruikt naar fris en naar "buiten gedroogd".
Verder verpakkingsmateriaal van dure cadeaus en blikjes dure soep uit de luxere kerstpakketten.

Ik ben niet jaloers aangelegd en heel tevreden met wat ik heb. Ik hoef ook niet duurder. Wel verbaast het me dat mensen onnodig veel geld uitgeven. Het is goed dat het blijft rollen alleen denk ik dan dat je beter de goedkope versie van het luxe uitziende product kunt open en eens per maand het verschil op de rekening storten van de voedselbank. Het is namelijk bewezen dat veel huismerken net zo goed zijn als de merkmerken en 9 van de 10 keer van dezelfde fabriek komen.

Nu begrijp ik wel dat in die doorzichtige zakken de buren ook zien wat er zoal geconsumeerd is. En in het dorp moet je toch een beetje je stand ophouden.
Of misschien overdrijf ik.
Maar dat van dat opsparen van het verschil om te doneren aan de voedselbank zou ook wel chic en een stimulans kunnen zijn om de prijzen van merkartikelen iets te verlagen.


Het is maar een suggestie.


©Gavi Mensch
Nederland BV 6-1-2017


.

1 opmerking:

Anoniem zei

Haha, wat is het in de menselijke aard dat dit moeilijk is? MAar ik betrap me er zelf ook op. Leuk om jouw gedachten erover te lezen!

Groet, MArleen

Een reactie posten