maandag 1 juni 2015

Paleo?






Een paleo-discussie in het klein, de zoveelste die ik vandaag lees.
De maakster van deze overheerlijk uitziende en gezonde bananenpannenkoekjes moest zich verdedigen en deed dat met een prima argument:



L: Lunch: Banana Pancakes! With cocos and strawberries. Healthy food.

       Het recept kwam achteraf ik prak het er nog even tussen:
1 banaan prakken, 1 ei erbij klutsen en 
1 theelepel kaneel (ik deed alles keer 3) en bakken maar ! 
Garneren met kokos en amandelschaafsel.

P: Healthy? With carbs and sugar? I don't think so...

L: Banana and egg, how unhealthy can it be?

P: Flour is bad, sugar is bad. Sorry.  

L: Flour?? In egg or banana?? Sugar?? Well maybe in the banana

P: So, a paleo pancake? What's that white powder in the photo?

L: What is paleo??

P: Paleo is een van de lager koolhydraat diëten, eten zoals onze voorouders. Geen granen, haast geen suiker enz.

L: M'n voorouders werden 40 max.! Dus dat vertrouw ik voor geen cent :) maar ok, Paleo dus, tnx!

G: Mooi argument, deel ik even.

P: Voorouders stierven niet zo jong omdat ze verkeerd aten, maar omdat ze geen toegang hadden tot alle medische fantastischheid dat wij zo gewoon vinden.

G: Er zijn veel mensen die tot aan hun 60ste geen dokter gezien hebben en zelfs mensen die nog nooit naar de dokter zijn geweest. Mijn grootmoeder was bijna 92 en ging dood omdat ze met een gebroken heup in handen van een slordige chirurg viel.
En mijn grootmoeder at gezond maar hield ook van vlees met een randje en vers wittebrood met kaas.

L: Met alle respect P. maar het merendeel stierf om te beginnen aan te weinig eten, los van periodes dat ze echt te eenzijdig of foute dingen aten tot aan het gebruiken van verkeerde materialen om te transporteren aan toe. Maar I get your point, ons hedendaagse gemanipuleerde en bewerkte voedsel is doorgeslagen, dat ben ik met je eens.

Bovenstaande is een aangepaste kopie van een stukje tijdlijn op FB


Conclusie: vóór je mensen corrigeert die een gezond recept op FB zetten, bedenk dan dat de discussies over al die alternatieve diëten nog volop aan de gang zijn! En er is nog geen bewijs dat het ene beter is dan het andere. De dwingelandij en het verkondigen van het enig zaligmakende dieet storen mij persoonlijk vaak. Het kan ook anders.

Laten we het er gewoon op houden dat het matig gebruik van zaken waarvan we zeker weten dat ze niet goed voor ons zijn het beste is voorlopig.
Uiteindelijk gaan we allemaal dood en hebben we niemand nodig om op ons graf te dansen met de het lijflied: "Zie je nou wel, ik zei het toch!"






©Gavi Mensch
31-5-2015








Let even niet op zinsbouw, grammatica en spelling. Op Sociale Media heeft een goed verstaander maar een half woord nodig.

.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten