donderdag 24 juni 2010

Wilders 2

Geert Wilders laat verstek gaan in Den Haag en gaat zich bezighouden met de Tweede Kamerfractie, een eenmans-gebeuren van iemand met een persoonlijkheidsstoornis. Nu komen persoonlijkheidsstoornissen overal voor, maar in de politiek worden ze extra duidelijk, er is een bevestiging van de diagnose.

De verpleegkundige diagnose wel te verstaan. 
Deze publiceerde ik op dit blog in april, het heeft me een lange lijst van nieuwe "scheldtermen" opgeleverd, zowel als reactie als ook bij de mail. Waarvoor dank! 
Ik ga ze niet gebruiken, maar met de nieuwe lijst kan ik de serieuze reacties er uit halen en de anderen archiveren als 'curieus'. 

Van Wilders was mij al min of meer bekend hoe hij in elkaar steekt, het is niet zo moeilijk. Mijn 'diagnose' was zo slecht nog niet, veel er van was te voorzien, in sommige zaken komen die aspecten van zijn persoonlijkheid nu duidelijker tot uiting. 
Veel van de boze mailtjes en reacties waren slecht leesbaar vanwege het slordige taalgebruik en de blinde verering én de blinde haat: de PVV kiezers. Het geeft ook wel aan hoe slechtziend en -horend het overgrote deel van zijn achterban is en hoe makkelijk ze te verleiden zijn. 

Ik neem het veel PVV kiezers niet kwalijk dat ze erin getuind zijn, persoonlijkheden zoals die van GW zijn niet zo eenvoudig te be-grijpen. Wat mij wel verbaasd is dat er ook mensen ingetuind zijn van wie je dat qua opleiding en politieke achtergrond niet zou verwachten, maar volgens mij ligt daar een verongelijkte boosheid aan ten grondslag en angst voor alles dat anders is, de shoarma en de kebab daargelaten.

Voor de huidige gang van Wilders' zaken was, wat mij betreft, dus geen glazen bol nodig!
Ik doe nog een poging in de richting van 'voorspelling zonder glaswerk'. 

Het feit dat de PVV niet echt mag meespelen in het grote politieke spel, maakt GW dadelijk onzeker, hij is nu nog zo overtuigd van zijn semi-goddelijkheid, ik vermoed dat hij niet gaat begrijpen dat hij buitenspel gezet wordt, op welke manier dan ook.

Misschien mag hij even meedoen met de VVD; die hebben echter alleen de stemmen nodig en niet de inhoud en zullen hem zeker geen vice premier maken. De blamage zou te groot kunnen zijn, daar hebben VVD'ers nou die goede ballotage commissies voor. 

Het CDA kijkt wel link(s) uit, ze zijn de grote verliezers en een deel van de achterban is absoluut geen voorstander van regeren met de PVV. In het geval dat zij zich toch laten verleiden, kom je bij de volgende verkiezingen uit op een op twee handen te tellen aantal stemmen, volgens mij riskeren ze dat liever niet. 

De PvdA heeft niets te zoeken bij de PVV en ook de rest van de partijen en partijtjes niet, waarbij ik een mini-uitzondering maak voor de SGP, die heeft toch wat vreemde gedooguitlatingen gedaan. Alle politieke partijen kunnen het hooguit eens zijn over het feit dat er duidelijkheid geschept moet worden met betrekking tot het aanpakken van jeugdcriminaliteit in het algemeen. Veel van de autochtone hang- en onrust veroorzakende jongeren hebben PVV gestemd, als ze al gestemd hebben! Ze zouden zichzelf daarmee van straat en aan het werk hebben gestemd, maar zover zijn ze nog niet qua begrip en politiek inzicht en dat er bezuinigd moet worden, vooral op onnodige uitgaven. (Vraag het me maar, ik weet er aardig wat.)


Kortom, ik voorspel nog een hele boze GW, een hele boze achterban en een heleboel ophitserijen. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en een narcist als GW zal (in zijn eentje, dat wel) als een olifant in de porseleinkast tekeer gaan. 

Met 1 miljoen kort-door-de-bocht volgers en een half miljoen met authentieke xenofobie, kan dat nog een aardige rel worden. Ik hoop wel dat er ondertussen  gewoon een kabinet komt, zo breed mogelijk, elkaar neutraliserend bij alle moeilijke beslissingen. Het is geen zaak om de economische oplossingen voor de ellende van de crisis neer te leggen bij diegenen die hem echt niet veroorzaakt hebben. Echt niet; de grove speculanten en graaiers zitten niet tussen de mensen met een inkomen onder modaal!

Een breed kabinet, zonder GW (die mag in de ziektewet van mij, zonder wachtgeld) met een vooruitziende blik, dat is wat we nu nodig hebben.
Zodat de rest van ons kiezers, een heel klein beetje vrede kunnen hebben met wat er komen gaat. Misschien ook de PVV kiezers wel!

Over iets minder dan 4 jaar ( zei de optimist) stemmen we dan gewoon weer opnieuw!


©Gavi Mensch
Nederland BV, 24-06-2010
All rights reserved 2010


Geen opmerkingen:

Een reactie posten