dinsdag 30 maart 2010

Kleruszooi!

Nog nooit heb ik zoveel moeite gehad met geloof, gelovigen en ongeoorloofde zaken.

Populair gezegd, mijn broek zakt af van de vertoning van gisteren op het St. Pietermannenplein en Benedict die zich al liegend en bedriegend verschuilt achter een symbolisch bosje palmbladeren en waarbij Dolf Jansen zich op Twitter afvraagt: "Ik bedoel, is dit 'n geestelijk leider die mea culpa zegt..........



                      ... of 'n man die stiekem naar 'n speeltuin loert?"


En natuurlijk de strekking van wat Benny daar over de nog steeds gelovigen heen spuugt, hij praat over ‘liefde, hoop, en geloof’ en ‘god geeft gelovigen de moed om niet geïntimideerd te raken door het geroddel van de heersende opinie.’ Verder vraagt hij zich ook nog vertwijfeld af hij hoe iemand zo vreselijk diep kan zinken en kan ‘verdrinken in een moeras van zonde en leugens’. Aldus de VK.
Hoe hypocriet kun je zijn?

Kan Ben het een en ander even voor me toelichten, ik ben nu eenmaal een nieuwsgierig type: over wat voor liefde hebben we het hier? En hoe weet hij dat die god moed gaat uitdelen. En hoe kun je geïntimideerd raken door een heersende opinie? Door de gruwelijke waarheden die je hoort en leest en zelfs uit eerste hand hebt misschien? En hoe vreselijk diep kan wie zinken? En jessus moeten we nu die hele roomse bups uit een zondig en leugenachtig moeras gaan trekken? Vindt iemand het erg als ik ze daar lekker laat wegzinken?
Bizar vind ik het dat die man met een stalen smoel zulke nare zaken kan uitstorten over zoveel mensen daar op zo'n plein, allemaal goedgelovigen die braaf ja knikken terwijl de grote baas spiedend in het rond kijkt of hij misschien nog een boos slachtoffer kan ontdekken die hij toe kan blaffen dat ook, jessus, de man van het kruis ook alles vergaf……? Sorry voor deze veel te lange zin, maar het kon even niet anders. Mensenlief wat is het bloggerleven soms zwaar!

Dit lijkt een continue herhaling van de film Liar Liar met Benedict in plaats van die ook zo afgrijselijke Jim Carey of van die andere film 'Sister Act' met S. in de rol van Woopy. Zou S.beter af zijn met een zwarte krullenkop en borsten? Hij dirigeert het koor en de gelovigen zingen de nog niet verboden liederen, die allen als refrein hebben ' wir haben es nicht gewusst'.
De commentaren op mijn en andere schrijfsels zijn niet mis: zelfs uit Spanje komt bijval voor de misbruikte mensen en weet je, daar gaat het nog steeds zo, als de deksel daar van de beerput af vliegt kunnen Ben en consorten wel inpakken. Een van mijn lezers deed de suggestie om de paus in die deeltjesversneller in Genéve te stoppen, zodat hij weer deel kan uitmaken van een oerknal, een andere wist al wat hij ging doen met de niet nagekomen celibataire verplichtingen: een nieuwe Amsterdamse attractie opzetten: Paters achter de ramen, voor gratis seksvertier! En dan lees ik dat Amerikaanse advocaten van plan zijn om het Vaticaan ondersteboven te keren en dat ze daar voor dwangbevelen hebben laten vertalen in het Italiaans en het Latijn!

En beter nog: twee Amerikaanse rechtbanken hebben groen licht gegeven voor een rechtszaak tegen het Vaticaan, halleluja! Ik kan me wel een paar beschuldigingen voor stellen: seksueel misbruik, verkrachting, intimidatie van slachtoffers en getuigen, het opzettelijk om de tuin leiden van miljoenen gelovigen, ongewenste intimiteiten met minderjarigen, pedofilie, bedreiging, het opzettelijk achterhouden van bewijsmateriaal, medeplichtigheid aan duizenden misdrijven tegen de mensheid, valse getuigenissen en meineed, aanzetten tot zelfmoord,verduistering van bewijsmateriaal, kortom alles wat je dagelijks op de tv kunt zien in misdaad series.

En nu het begin is gemaakt is het noodzaak om ons niet te laten intimideren. Ik,als ongelovige, heb al genoeg last van alle verplichte religiezaken, van mensen die op bijbels zweren bijvoorbeeld, (voor wat dat dan nog waard is). Verplichte feestdagen met kerst en pasen, ik heb daar altijd al tegen geprotesteerd. Wie wil er nou een week vrij als het sterreves koud is en een dinertje organiseren als de gamba's het dubbele kosten?

Ik moet nog een tijdje door, berichten over misdadigers, mijn gevoel voor rechtvaardigheid is te groot om het allemaal maar af te schuiven op: "Het is mijn zaak niet". Het heeft invloed op de kwaliteit van het leven van ons allemaal, direct of indirect. Uiteindelijk zal blijken dat de meeste mensen wel een slachtoffer in hun kring hebben, zich geïntimideerd voelen of ook liever het Lengen der Dagen vieren in plaats van een godsdienst spektakel.

Binnenkort kunnen degenen die met dit alles niets te maken willen hebben CSI Roma op tv verwachten .

En voor aanstaande zondag een advies voor Ben: geen huichelachtige boodschap vanaf zijn balkonnetje, geen orbi et urbis, maar een  'het spijt me en ik zal het goed maken' in 69 talen en zeker geen dankiefordiebloeme!



© tekst: Gavi Mensch
Maastricht, 29-03-2010
foto AFP/ Volkskrant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten